SiiRu 'ala BarakatillaH

ASSALAMUALAIKUM
ahlan bik pada pembaca budiman=)sudi2 komen atau tegur ana..maklumlah masih baru ..
May u get something=)

Pena

Tuesday 2 August 2011

Panjang Tangan mu...

bismillah
assalamualaikum...


"sang kura-kura, kenapa kamu nampak amat letih, apakah kamu mengejar sesuatu??"
"bukan apa sang Murai, aku begini kerana aku sedang mengasuh nafsu aku agar aku xmakan dan minum serta aku xbercakap yg sia2 dan membuat sesuatu perkara yg tidak mendatangkan murka Nya."
"sang kura2!!, apakah engkau mengata aku!?"pandai pulak sang Murai terasa..heh..
"hhuhhu,tidak,sahabatku...aku sedang berpuasa.."
"hah,,kenapa kau tidak beritahu aku seawalnya tadi..aku bukan faham kalau kau membuat perumpamaan sedemikian,"

****************************

Tuk Kura seperti biasa..kunjungnya bulan penuh berkat itu,, ibarat penyeri dalam sanubari..
petang itu,, kura-kura dari serata tempat datang untuk menadah telinga mendengar 'usrah Kura' petang itu..
"sahabat2ku...Aisyah dikunjungi oleh seorang tetamu yang dtg ke rumahnya, sambil meminta sedikit makanan buat anaknya yang amat kelaparan, pada hari tersebut, Nabi dan Aisyah berpuasa dan hanya ada sebiji tamar shj buat berbuka puasa mereka nanti. Aisyah berkata: "ambillah ini(separuh kurma sebiji tadi yg telah dikoyak),aku hanya ada ini..
tetamu itu mengucapkan terima kasih,akan tetapi separuh kurma tadi telah habis dimakan oleh anaknya dan tetamu itu tidak sempat memakan sedikitpun. 
Aisyah melihat dengan penuh kasihan, lantas diambil separuh kurma lagi,dan berkata: "ambillah separuh lagi,,ini sahaja yang tinggal dalam rumah ini.."sambil senyum..
sepulangnya Nabi ke rumah, Aisyah menceritakan perihalnya tetamu tadi.. Nabi tersenyum, dan Nabi berkata: "tidak mengapa wahai isteriku, kita berbuka dengan air sahaja=)
"sesungguhnya, jika engkau ikhlas ketika memberi separuh kurma yang pertama itu,sudah cukup untuk menyelamatkan diri mu daripada kepanasan api neraka"
**************************

Ikhlas itu amat penting kan...amat bermakna...=) 
Nabi kita indah betul akhlaknya..=)
begitulah juga Ahlul Bait..=)

***************************
selepas kewafatan Nabi,
seorang yang panjang tangannya, akan menyusul selepas Baginda...
mereka semua mendepakan tangan  untuk mengukur siapa antara mereka paling panjg tangannya..
salah seorang isteri Nabi rupanya, 
rupanya ungkapan tersebut dituju kepada isteri nabi yang suka menderma(xingat pulak saya siapa)..
begitulah...Tuk Kura berkongsi ilmu di pertang hari...
sang Murai bertenggek di dahan pokok... berfikir bahawa sudah banyak perkara yang telah dia lakukan yang langsung tidak bermanfaat... 'aku nak puasa dengan tekun,inilah bulan tarbiyah'

************************
<Bulan Ramadhan Kareem Bulan Kebajikan>

saya kakak muda, em 
kakak tua......
hehe..,ade sepuluh sen x, saya xda duit...=)

selamat berpuasa...!

No comments:

Post a Comment